===== NO Surveillance ===== {{:nos:nos.jpg?200 }} | medialni prejmenovani zakona: | **Orwellův zákon** | | nazev iniciativy: | **Digitální Bezpečnost a Soukromí** (dbas.cz) | | web: | prichazi.**rozvedka.cz** | ==== Casovy plan ==== Berte to jako plan jak to stihnout tak, aby nebylo pozde. | 19.12.2016 18h | [[project:nos:002-meeting|meeting v brmlabu]] | | 22.12.2016 | deadline pro CZEskou verzi webu | | 27.12.2016 17h | meeting v brmlabu | | 28.12.2016 | deadline pro ENG verzi webu | | 28.-30.12.2016 | Lightning talk na [[event:33c3|]] (sasaniak) | | 8.12.2017 | propagace webu? | | 10.1.2017 | projednavani zakona na 54. schůzi PSP | ==== Seznam podstranek ==== {{nslist>. nodsort 2}} ==== Access to this section is limited to following users: ==== {{groupusers>nos}} ==== Legislativni proces ==== **14.7.2017** zacaly dvoumesicni parlamentni prazdniny. Zaskodit muzou jeste tesne pred volbami. * **legislativni proces lze sledovat zde =>** [[http://www.psp.cz/sqw/historie.sqw?o=7&t=931|Sněmovní tisk 931, Novela z. o Vojenském zpravodajství]] (psp.cz) * stream z Parlamentu https://www.psp.cz/sqw/hp.sqw?k=28 * zajimavosti z [[http://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/050schuz/s050170.htm#r6|1. cteni v Parlamentu]]: * Stropnicky (predkladatel): "Konkrétně se jedná o cíl týkající se **aktivního** odvracení a potlačení kybernetických útoků prostřednictvím Národního centra kybernetických sil zřízeného v rámci Vojenského zpravodajství." * puvodne mel byt garancnim vyborem jen vybor pro obranu, Korte (vybor pro bezpecnost) se aktivne prihlasil s navrhem aby jeho vybor pro bezpecnost taktez projednal a to mu bylo schvaleno. [[http://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/050schuz/s050171.htm#r6|zdroj]] * "Projednávání tisku bylo navrženo na pořad 54. schůze (od 10. ledna 2017), odlozeno a **[[https://www.psp.cz/sqw/ischuze.sqw?o=7&s=57|57.schůze]]."** ) * [[https://www.psp.cz/sqw/sbirka.sqw?cz=325&r=2017|Zakon zavadejici Organ nezavisle kontroly]] se do Sbirky zakonu se dostal s ucinnosti od 1.1.2018. * To je ale [[https://apps.odok.cz/veklep-detail?p_p_id=material_WAR_odokkpl&p_p_lifecycle=0&p_p_state=normal&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-1&p_p_col_count=3&_material_WAR_odokkpl_pid=ALBSA9LJNBUU&tab=detail|material]] * Jednání vlády, 5.10.2016 - Usnesení č.870 k Návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 289/2005 Sb., o Vojenském zpravodajství, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony[[https://apps.odok.cz/djv-agenda?date=2016-10-05|]] * [[https://www.psp.cz/sqw/snem.sqw?id=973|Stálá komise pro kontrolu činnosti Vojenského zpravodajství - Členové]] * [[http://www.psp.cz/sqw/hp.sqw?k=5000&o=7|Výbor pro obranu]] * [[http://www.psp.cz/sqw/hp.sqw?k=4900&o=7|Výbor pro bezpečnost]] ==== O Vojenskem zpravodajstvi ==== * [[https://anon.to/Tbly60|VZ, Kdo jsme]] * [[https://anon.to/NosR5u|VZ, Vyrocni zprava 2014]] ==== Citace z navrhu zakona ==== § 98a **"Právnická nebo podnikající fyzická osoba .. je povinna.. zřídit a zabezpečit ve vhodných bodech své sítě rozhraní pro připojení technických prostředků kybernetické obrany."** **"Osoba .. i jiné osoby podílející se na plnění povinnosti.. jsou povinny zachovávat mlčenlivost o připojení technických prostředků kybernetické obrany.. a s tím souvisejících skutečnostech."** ==== Pripominky k zakonu ==== **Nejintezivnejsimi podporovateli** jsou dle materialu z [[https://apps.odok.cz/veklep-detail?p_p_id=material_WAR_odokkpl&p_p_lifecycle=0&p_p_state=normal&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-1&p_p_col_count=3&_material_WAR_odokkpl_pid=ALBSA9LJNBUU&tab=remarks|pripominkoveho rizeni]] **NBU a MVCR**. * NBU je nazoru ze VZ bude tech pravomoci mit malo. "Považujeme stanovenou sankci za porušení povinnosti mlčenlivosti za relativně nízkou." [[https://apps.odok.cz/attachment/-/down/ALBSAAGEEW5Q|(NBU, 4502/2016-NBÚ/80)]] * "Navrhovaná novela zákona sice nemá umožnit Vojenskému zpravodajství zasáhnout do základních práv a svobod a soukromé sféry osob ve větší míře, než doposud, nicméně **vzhledem k vymezení technických prostředků kybernetické obrany a obecně technickému řešení navrhovaných opatření se tak může stát**." [[https://apps.odok.cz/attachment/-/down/ALBSAAGEEW5Q|(NBU, 4502/2016-NBÚ/80)]] * VNITRO: "V tomto kontextu nelze ani opomenout již **existující kompetenci ozbrojených sil rušit provoz elektronických komunikací** podle § 42b zákona o ozbrojených silách České republiky, což potvrzuje, že se s působením ozbrojených sil v této oblasti počítá. Považujeme za vhodné poukázat rovněž na zahraniční řešení institucionálního zabezpečení kybernetické obrany [např. ve Spojených státech amerických, Velké Británii či v Nizozemsku jsou US Cyber Command, Joint Force Cyber Group, respektive Defensie Cyber Commando součástí ozbrojených sil a působí vedle (vojenských) zpravodajských a bezpečnostních služeb, byť v těsné součinnosti s nimi, včetně případných personálních unií]. Jsme si vědomi znění úkolu C.9.01. obsaženého v usnesení vlády ze dne 25. května 2015 č. 382, nicméně se domníváme, že by předkladatel měl minimálně zvážit, zda by nebylo vhodnější problematiku kybernetické obrany svěřit, respektive ponechat plně v působnosti ozbrojených sil, potažmo Armádě České republiky, zatímco Vojenské zpravodajství by plnilo v této oblasti úkoly související s jeho dosavadní působností." (Č.j. MV-67990-7/LG-2016) * "K těmto účelům může mimo jiných prostředků nasazovat odposlechy, tajné kamery či využívat sledování osob. **O sledování ale musí rozhodnout na základě žádosti šéfa tajné služby ministr obrany a použití zpravodajské techniky nakonec musí povolit předseda senátu Vrchního soudu v Praze. Na rozdíl od policistů ale už nad prací zpravodajců dále nedohlíží státní žalobce.**" ([[http://www.ceskatelevize.cz/ct24/domaci/1091553-vojenska-rozvedka-mocna-organizace-do-ktere-neni-prilis-videt|CT]]) * VNITRO: Z návrhu lze usuzovat, že by tak bylo možné monitorovat veškeré sítě a služby elektronických komunikací prakticky neustále, bez blíže stanovených podmínek (existující riziko ohrožení státu, typ monitorovaných dat), bez rozlišení pro využití těchto prostředků např. za válečného stavu, bez jakýchkoliv zákonných omezení a kontroly, s tím, že **tímto způsobem bude získávána i řada dat a údajů bez příslušné povolovací procedury a následné kontroly** (např. provozní a lokalizační údaje). Stejně by mohl návrh směřovat k monitoringu dat se schvalovací procedurou vlády pro každý jednotlivý případ. Z návrhu rovněž není zcela jasné, **jakým způsobem bude v rámci kybernetické obrany nakládáno se zjištěnými informacemi (např. jejich uchovávání, případně i sdílení** např. pro orgány činné v trestním řízení, půjde-li např. o podezření ze spáchání trestného činu), a zda je v rámci vyhodnocování dat zahrnuta také aktivní obrana a jaká. (Č.j. MV-67990-7/LG-2016) * VNITRO: **"Je nutné, aby Vojenské zpravodajství mělo i kompetence k aktivnímu zásahu do cizích systémů a sítí,"** (Č.j. MV-67990-7/LG-2016) * Vnitro: "Považujeme za nezbytné vyjasnit okruh adresátů povinnosti podle § 98a odst. 1. Zatímco stávající § 98 hovoří o podnikateli, nyní navrhované ustanovení cílí **(vedle právnické osoby) na fyzickou osobu bez dalšího upřesnění**. To má z hlediska koordinační úlohy Ministerstva vnitra podle § 12 odst. 2 kompetenčního zákona konsekvence především v oblasti správního trestání, neboť je třeba rozlišit delikt podnikající a nepodnikající fyzické osoby." (Č.j. MV-67990-7/LG-2016) * "Časová prodleva v komunikaci Vojenského zpravodajství s ministrem obrany a následně vládou tak může být poměrně značná. Podotýkáme, že v kyberprostoru se může změnit situace a objevit nová hrozba v řádu minut či vteřin. Domníváme se, že pro případ vzniku takové situace by měla být nastavena pravidla umožňující provést obranný zásah neprodleně." (NKU) * Upozorňujeme, že návrh usnesení vlády obsažený v předkládaném materiálu se týká novely zákona č. 219/1999 Sb., o ozbrojených silách České republiky, a nikoli novely zákona č. 289/2005 Sb., o Vojenském zpravodajství. (NKU) * "ÚOOÚ požaduje návrh doplnit a rozšířit o ustanovení zakotvující **dozor nad zpracováním osobních údajů** zpravodajskými službami České republiky. Tato připomínka je zásadní." (UOOU) * Oduvodneni: "Po dvou letech je do meziresortního připomínkového řízení opět předkládán návrh zákona, kterým je zakládán **plošný přístup jedné zpravodajské služby k osobním údajům**. Návrhem zákona je rozšiřován primární přístup k provozním a lokalizačním údajům vznikajícím z provozu sítí a služeb elektronických komunikací v oblasti, která je explicitně vyňata z dozorové působnosti ÚOOÚ. Již dříve - naposledy při posuzování návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 153/1994 Sb., o zpravodajských službách České republiky, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 21/1992 Sb., o bankách, ve znění pozdějších předpisů, v roce 2014 - ÚOOÚ sdělil, že takové oprávnění považuje při splnění některých podmínek za možné a v souladu s platnou úpravou ochrany osobních údajů navrhl doplnění návrhu zákona o zpravodajských službách České republiky. I tehdy **ÚOOÚ uvedl, že potřeba stálého a kompetentního dozoru nad zpracováním osobních údajů je dána již jen tím, že zpravodajským službám je umožněno zpracování osobních údajů o mimořádně velkém počtu lidí**, přičemž tyto údaje jsou primárně zpracovávány k jiným účelům a **není v možnostech dotčených subjektů údajů druhotnému zpracování předcházet nebo mu bránit**. Rovněž možnost subjektu údajů naplnit smysluplně svá práva je za stávající právní úpravy vyloučena. Stav, kdy nad zpracováním osobních údajů zpravodajskými službami České republiky není dostatečný dozor a kontrola je omezena na řídící, přetrvává." (UOOU-05446/16-3) * "Doporučujeme sjednotit termíny nabytí účinnosti předložené novely. V předkládací zprávě se předpokládá nabytí účinnosti zákona v roce 2016. V Závěrečné zprávě RIA je uveden termín 01.2017." (MF-17 095/2016/1902-2) * Ministerstvo spravedlnosti: "Podle důvodové zprávy k předloženému návrhu zákona „není účelem technických prostředků kybernetické obrany zjišťovat **obsah datového provozu** konkrétních uživatelů“. Konstatujeme, že právě uvedenému záměru předkladatele **neodpovídá definice prostředků kybernetické obrany**, obsažená ve shora uvedeném ustanovení, podle níž se prostředky kybernetické obrany rozumí jakékoliv prostředky, „které umožňují monitorování a analýzu provozu sítí a služeb elektronických komunikací“. Jelikož omezení v charakteru jednotlivých prostředků a způsobů jejich užívání neplyne ani z jiných ustanovení návrhu zákona, požadujeme v § 16a **explicitně stanovit**, že se pro účely tohoto zákona prostředky kybernetické ochrany rozumí pouze takové prostředky, jejich **užití neumožňuje zjišťovat obsah komunikace a zasahovat do tajemství dopravovaných zpráv**. Tato připomínka je zásadní " (MSP-344/2016-LO-SP/4) * "Upozorňujeme, že působnost Vojenského zpravodajství v oblasti kybernetické obrany lze s ohledem na definici zpravodajské činnosti uvedené v § 2 zákona o zpravodajských službách dovodit již ze stávajícího znění § 5 odst. 3 písm. c) zákona o zpravodajských službách, podle něhož Vojenské zpravodajství obecně „zabezpečuje informace o záměrech a činnostech namířených proti zabezpečování obrany České republiky“. S ohledem na právě citované ustanovení nepovažujeme za nezbytné nově zakotvovat působnost Vojenského zpravodajství při zajišťování kybernetické obrany, pročež doporučujeme **zvážit nutnost navržené změny zákona o zpravodajských službách**." (MSP-344/2016-LO-SP/4) * MZV navrhuje, aby tzv. **Tallinský manuál nebyl označen jako „základ“** pro konkrétní akce a opatření při výkonu kybernetické obrany, ale toliko jako **„jeden z podkladů“**. Důvodem je skutečnost, že **není k dispozici analýza důsledků Tallinského manuálu**. Tallinský manuál navíc vyjadřuje názory expertů, nikoliv nezbytně názory států na aplikaci mezinárodního humanitárního práva ve sféře kybernetického prostoru. Současně se proto navrhuje, aby v důvodové zprávě bylo výslovně uvedeno, **jaká je právní povaha Tallinského manuálu, zda byl tento materiál analyzován** pro potřebu navrhovaného zákona a, pokud ano, s jakými výsledky. (MZV Č.j.: 103014/2016-OPL) * Vzhledem k tomu, že záměrem navrhovaného zákona je obrana proti kybernetickým útokům, MZV doporučuje vysvětlit, proč technické prostředky kybernetické obrany umožňují pouze monitorování a analýzu provozu sítí a služeb elektronických komunikací, jak je vymezeno v ust. § 16a návrhu zákona, a nezahrnují též samotné užití obranných aktivit. Z textu návrhu zákona i z důvodové zprávy vyplývá, že vojenské zpravodajství bude moci, na základě navrhovaného zákona, monitorovat a analyzovat kybernetický prostor, což je nezbytné pro včasnou identifikaci jevů nasvědčujících přípravě kybernetického útoku nebo již jeho průběhu, ale nikoli že nasadí prostředky k samotné obraně před kybernetickými útoky. Z důvodové zprávy není zřejmé, zda těmito prostředky mají být prostředky zpravodajské techniky, o nichž se v důvodové zprávě hovoří - v souvislosti se zaměřením na konkrétní osoby a jejich chování v kybernetickém prostoru, jež bude identifikováno pomocí technických prostředků kybernetické obrany uvedených v citovaném ustanovení návrhu zákona. Doporučuje se proto v důvodové zprávě též uvést, byť obecně, jakými dostatečně účinnými prostředky má být obrana proti kybernetickým útokům realizována. (MZV Č.j.: 103014/2016-OPL) * "je však třeba vyjádřit určitou poznámku či pochybnost. Ta se týká **chybějícího ustanovení, které by upravovalo provádění kontroly**, jež by zajistila, že skutečně nedojde ke **zneužití monitoringu kybernetického prostoru** způsobem, který by byl v rozporu se stávající zákonnou úpravou, na níž předkladatel v důvodové zprávě též poukazuje. Jde totiž o tu část, v níž se zdůrazňuje, že navrhovaný **zákon nemá umožnit Vojenskému zpravodajství zásah do základních práv a svobod a do soukromé sféry osob ve větší míře, než je tomu doposud**. Přitom se poukazuje na nutnost povolení vydaného předsedou senátu Vrchního soudu v Praze v takových případech, kdy je třeba získat informace o konkrétní osobě (nebo o telefonním čísle či o jiném konkrétním objektu) nebo věci za předpokladu, že by odhalování nebo dokumentování činností bylo jiným způsobem neúčinné … atd. Je tedy otázkou, zda by v rámci připravované legislativní změny měla být možnost této kontroly přímo upravena v zákoně, nebo alespoň v rámci legislativního odkazu zmíněno, že tato kontrola bude upravena konkrétní podzákonnou normou v rámci Vojenského zpravodajství. Riziko případného zneužití prováděného monitoringu kybernetického prostoru by rozhodně nemělo být opomíjeno." (Nejvyšší soud, Sleg 63/2016 (asi)) [[https://apps.odok.cz/veklep-detail?p_p_id=material_WAR_odokkpl&p_p_lifecycle=0&p_p_state=normal&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-1&p_p_col_count=3&_material_WAR_odokkpl_pid=ALBSA9LJNBUU&tab=remarks|zdroj]] ==== Dalsi info ==== * oblast bezpečnosti sítí a informací v Evropské unii je regulována směrnicí Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/1148 ze dne 6. července 2016 o opatřeních k zajištění vysoké společné úrovně bezpečnosti sítí a informačních systémů v Unii. * UZSI: vyhrady k siri. * [[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2013-462|Vyhláška č. 462/2013 Sb. o stanovení výše a způsobu úhrady efektivně vynaložených nákladů na odposlech a záznam zpráv, na uchovávání a poskytování provozních a lokalizačních údajů a na poskytování informací z databáze účastníků veřejně dostupné telefonní služby]] * Svycarsko - Svycari si potvrdili v referendu drive prijaty zakon Federal Act on the Surveillance of Mail and Telecommunication Traffic (so-called BÜPF) * https://www.admin.ch/opc/de/federal-gazette/2013/2683.pdf * http://br-news.ch/swiss-parliament-adopts-revised-federal-act-on-the-surveillance-of-mail-and-telecommunication-traffic/ * NATO * [[http://www.nato.int/cps/en/natohq/topics_78170.htm|NATO on Cyber defence - principals, governance, evolution]] * [[https://nukib.cz/cs/kyberneticky-zakon/podpurne-materialy/|Podpurne materialy NUKIB k kyberneteicke bezpecnosti obecne]]. * [[http://www.consilium.europa.eu/cs/policies/cyber-security/|Rada EU, Reforma v oblasti kybernetické bezpečnosti v Evropě]] * [[https://securityaffairs.co/wordpress/81125/cyber-warfare-2/germany-nato-alliance-warfare.html|Nemecko (+US, UK, Dansko, Holandsko, Estonsko)]]